Travel from Ireland to Northern Ireland and back

Travel from Ireland to Northern Ireland and back

Author
Message
Profile Picture
Posted Wed 21 Jul 2021 3:02 PM
View Quick Profile
Gaining Respect
Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)
Gold Achievements 1 Silver Achievements 1 Bronze Achievements 7
Posts: 9
Group: Community Member Last Active: Tue 10 Aug 2021 12:40 AM Visits: 38
Hello ,
We are a Belgian family (father, 59 years, and 3 children aged 20, 21 and 23).
All 4 of us have the European Digital COVID certificate as proof that we are all fully vaccinated.
From 1 to 13 August 2021, we will make a tour of Ireland in a rental car. We will arrive in Dublin on August 1 and depart again on August 13.
During our tour we would also like to travel for 3 or 4 days through Northern Ireland (eg to visit Belfast).
I have tried to look up on the internet which rules we have to comply with as a Belgian family:
1) when crossing the border between Ireland and Northern Ireland and
2) again when we travel back from Northern Ireland to Ireland a few days later.
However, I can't figure it out...
Can you please help us with a correct answer to questions 1 and 2?
Best regards
Philippe Schollaert
[Personal details removed]

Tags
Profile Picture
Posted Wed 21 Jul 2021 3:31 PM
View Quick Profile
Community Expert
Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)
Gold Achievements 5 Silver Achievements 6 Bronze Achievements 26
Island of Ireland
Posts: 554
Group: Community Administrator Last Active: 2 days ago @ 2:02 PM Visits: 76K
Dag Philippe,

How nice that you are planning a family holiday to the Emerald Isle! 

In order to cross the border between the Republic of Ireland and Northern Ireland, there are still a number of requirements for people coming from "amber countries", even for fully vaccinated travelers. You'll have to fille a UK Passenger Locator Form within 48 hours of arrival and present a negative Covid-19 test of less than 72 hours.

In order to go back to the Republic of Ireland, you won't have to undergo travel-related testing or quarantine, using your Digital Covid Certificate.

You can find more information on the requirements on the website of the Northern Irish authorities as well as on our traveler health page

Met vriendelijke groeten,
Antoine

Profile Picture
Posted Wed 21 Jul 2021 10:29 PM
View Quick Profile
Gaining Respect
Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)
Gold Achievements 1 Silver Achievements 1 Bronze Achievements 7
Posts: 9
Group: Community Member Last Active: Tue 10 Aug 2021 12:40 AM Visits: 38
Heel fel bedankt Antoine voor jouw snelle reply !
Lees ik het goed dat we dus de PCR-test voor vertrek in België kunnen laten afnemen en bij aankomst in Dublin dan best meteen doorreizen naar Noord-Ierland (Belfast) ? 
Vb PCR-test op zaterdag laten afnemen -> op zondag reizen naar Dublin -> op maandag meteen doorreizen naar Belfast
Speelt het dan geen rol hoe lang we in Noord-Ierland blijven ?
Ik las ergens dat er in de UK een verplichte test nodig was op dag 2 en dag 8 ? Of geldt dit niet voor Noord-Ierland ?
Wanneer we terug de grens oversteken van Noord-Ierland naar Ierland, is er dan helemaal niets nodig; behalve ons digitaal COVID-certificaat ? Ook niet wanneer we zogenaamd uit de UK (Noord-Ierland) komen ?

Alvast hartelijk dank voor jouw uitstekende hulp
Philippe

Tags
Profile Picture
Posted Thu 22 Jul 2021 2:41 PM
View Quick Profile
Community Member
Community Member (12.3K reputation)Community Member (12.3K reputation)Community Member (12.3K reputation)Community Member (12.3K reputation)Community Member (12.3K reputation)Community Member (12.3K reputation)Community Member (12.3K reputation)Community Member (12.3K reputation)Community Member (12.3K reputation)
Gold Achievements 1 Silver Achievements 3 Bronze Achievements 17
Island of Ireland
Posts: 164
Group: Community Member Last Active: Mon 20 Feb 2023 3:15 PM Visits: 1.1K
Dag Philippe,

Als het inderdaad mogelijk is om binnen 72 uur na afname van de PCR-test in België de grens met Noord-Ierland te bereiken is dat inderdaad een goede optie, dan hoef je geen test te doen in de Ierse Republiek.

Wat betreft testen na aankomst in Noord-Ierland geldt het volgende: omdat Belgie op de amber lijst staat is een test op dag 2 verplicht, maar aangezien jullie volledig gevaccineerd zijn is de test op dag 8 niet nodig.

Complete en gedetailleerde info hierover vind je op deze pagina van de Noord-Ierse overheid. Op deze pagina vind je ook een link voor de test op dag 2 van jullie verblijf in Noord-Ierland - scroll naar beneden tot aan het kopje 'Post-arrival testing'.

Wanneer jullie de grens weer terug oversteken naar de Ierse Republiek is testen niet nodig, omdat jullie volledig gevaccineerd zijn en het digitaal Covid certificaat.

Voor zowel Noord-Ierland als de Ierse Republiek dienen zogenaamde Passenger Locator Forms te worden ingevuld voor aankomst. Deze vind je hier: Passenger Locator Form voor Noord-Ierland en voor de Ierse Republiek.

Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord Philippe, alvast een mooie reis gewenst!

Met een vriendelijke groet,
Vera

Profile Picture
Posted Thu 22 Jul 2021 11:12 PM
View Quick Profile
Gaining Respect
Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)
Gold Achievements 1 Silver Achievements 1 Bronze Achievements 7
Posts: 9
Group: Community Member Last Active: Tue 10 Aug 2021 12:40 AM Visits: 38
Hi Vera ,
Heel fel bedankt voor jouw zeer bruikbare en nuttige informatie !
Dank om mij deze zo snel te bezorgen.
Waar op jullie website of community-forum kan ik nuttige informatie of tips vinden voor :
- suggesties voor een roundtrip van 13 dagen met de wagen via de kustroutes rond Ierland (en Noord-Ierland)
- het huren van een auto
Opnieuw alvast hartelijk dank
Philippe
Profile Picture
Posted Fri 23 Jul 2021 9:37 AM
View Quick Profile
Community Expert
Community Expert (8.4K reputation)Community Expert (8.4K reputation)Community Expert (8.4K reputation)Community Expert (8.4K reputation)Community Expert (8.4K reputation)Community Expert (8.4K reputation)Community Expert (8.4K reputation)Community Expert (8.4K reputation)Community Expert (8.4K reputation)
Gold Achievements 4 Silver Achievements 4 Bronze Achievements 22
Island of Ireland
Posts: 71
Group: Community Moderator Last Active: Fri 12 Apr 2024 10:28 AM Visits: 2.8K
Hey Philippe,

Super dat je al zo goed bent verder geholpen. :)

Op onze website hebben we een voorbeeldroute uitgestippeld die je in 12 dagen rond heel het eiland leidt, dus die kan wellicht van pas komen als leidraad. Je kan zelf je route nog wat aanpassen zodat je eerst richting Belfast gaat en je je gewenste 3 of 4 dagen in Noord-Ierland hebt.

Voor praktische tips en info over het huren van een wagen kan je ook op onze website terecht. Als je van plan bent naar Noord-Ierland te gaan vanuit de Republiek, moet je dit doorgeven aan de verhuurmaatschappij voor verzekeringstechnische redenen.

Tot snel! :)
Joris

Profile Picture
Posted Fri 23 Jul 2021 1:18 PM
View Quick Profile
Gaining Respect
Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)Gaining Respect (180 reputation)
Gold Achievements 1 Silver Achievements 1 Bronze Achievements 7
Posts: 9
Group: Community Member Last Active: Tue 10 Aug 2021 12:40 AM Visits: 38
Hartelijk dank voor jouw antwoord Joris. Ik zal dit in het WE es op m’n gemak bekijken. 
Ik blijft echter nog met vragen zitten nav onze grensovergang van Ierland naar Noord-Ierland (antwoord van Vera). 
Aangezien we volledig gevaccineerd zijn, is een Covid-test noodzakelijk voor we via Ierland, Noord-Ierland binnenkomen. Deze mag  max 72 uur oud zijn. Daarnaast dienen we nogmaals te testen ten laatste op dag 2 van ons verblijf in Noord-Ierland. 
Voor de rest zijn er geen verplichtingen : klopt dit ?
Ik heb echter ook nog een vraag voor de test voor Dag 2 :
1) welke soort test dient dit te zijn ?
2) waar kunnen we die bekomen of laten afnemen ?
3) hoeveel kost dit : ik vind nu prijzen terug van £ 55 per persoon !?
4) tenslotte : hebben jullie reeds ervaringen met Europese gevaccineerd reizigers die de grens Ierland naar Noord-Ierland oversteken en terug ?
5) en bestaat er geen regeling, Vb wanneer je max 48 uur in Noord-Ierland verblijft, dat je de test op Dag 2 niet hoeft te doen ?
Sorry dat dit ik hier nogmaals op terug kom, maar het is een verschrikkelijk kluwen om aan uit te geraken. 
Hartelijk dank voor uw antwoord
Philippe

Profile Picture
Posted Fri 23 Jul 2021 3:43 PM
View Quick Profile
Community Expert
Community Expert (8.4K reputation)Community Expert (8.4K reputation)Community Expert (8.4K reputation)Community Expert (8.4K reputation)Community Expert (8.4K reputation)Community Expert (8.4K reputation)Community Expert (8.4K reputation)Community Expert (8.4K reputation)Community Expert (8.4K reputation)
Gold Achievements 4 Silver Achievements 4 Bronze Achievements 22
Island of Ireland
Posts: 71
Group: Community Moderator Last Active: Fri 12 Apr 2024 10:28 AM Visits: 2.8K
Dag Philippe,

Ik begrijp heel goed dat de regelgeving zo'n kluwen kan lijken, zeker in deze eerste dagen van versoepelingen. We hopen dat via de officiële kanalen duidelijke informatie wordt gecommuniceerd.

Om op je vragen te antwoorden:

Dat klopt, maar vergeet beide Passenger Locator Forms niet, zowel voor Ierland als Noord-Ierland.

De voorwaarden waaraan een test moet voldoen om als geldig te worden beschouwd, vind je op de pagina die Vera je heeft doorgestuurd onder het hoofdstuk "Test providers and type of test". Je kan ze boeken en laten afnemen via de NHS of een gekeurde private aanbieder. De prijzen kunnen verschillen naargelang, op de gelinkte pagina's vind je ook een prijsoverzicht.

Aangezien niet-essentiële reizen nog maar sinds kort weer zijn begonnen, hebben we nog niet veel nieuws van medereizigers. Een goede plek om over ervaringen te lezen is dit Forum, waar we geregeld gelijkaardige vragen krijgen van mensen in dezelfde situatie, of met dezelfde reisplannen.

Momenteel is er geen uitzondering voorzien voor mensen die minder dan 48u in Noord-Ierland plannen te verblijven.

Hopelijk helpt deze info het kluwen wat te ontwarren.

Joris
Profile Picture
Posted Mon 26 Jul 2021 10:35 AM
View Quick Profile
New Member
New Member (22 reputation)New Member (22 reputation)New Member (22 reputation)New Member (22 reputation)New Member (22 reputation)New Member (22 reputation)New Member (22 reputation)New Member (22 reputation)New Member (22 reputation)
Gold Achievements 0 Silver Achievements 1 Bronze Achievements 8
Posts: 2
Group: Community Member Last Active: Wed 28 Jul 2021 10:01 AM Visits: 816
Hallo redactie.
Het voorbereiden heeft me al heel wat werk bezorgd.
a.s zondag reizen wij via Engeland naar Noord Ierland.
we reizen dan via Uimijden naar Newcastle, 
en op de dag van aankomst reizen we door naar Cairnryan waar de de ferry nemen naar Belfast..
ik weet wat we moeten doen testen , formulier invullen, gevaccineerd zijn enz.
Ik reis dus naar Noord- Ierland wat bij het VK hoort.
Mag ik nu wel of niet naar NI voor vakantie en vrienden bezoek.
Ik vind het allemaal erg onduidelijk en word daar ook erg onzeker van.
helaas is de voorpret omgeslagen in onzekerheid.
hopelijk kunnen jullie mij meer duidelijkheid verschaffen, dat zou erg fijn zijn.
Ook wat ik moet doen om weer terug te reizen op dezelfde manier als bij vertrek.
Alvast heel erg bedankt voor jullie reactie.
  Groeten Marlies  
Profile Picture
Posted Mon 26 Jul 2021 2:07 PM
View Quick Profile
Community Member
Community Member (12.3K reputation)Community Member (12.3K reputation)Community Member (12.3K reputation)Community Member (12.3K reputation)Community Member (12.3K reputation)Community Member (12.3K reputation)Community Member (12.3K reputation)Community Member (12.3K reputation)Community Member (12.3K reputation)
Gold Achievements 1 Silver Achievements 3 Bronze Achievements 17
Island of Ireland
Posts: 164
Group: Community Member Last Active: Mon 20 Feb 2023 3:15 PM Visits: 1.1K
Dag Marlies,

Ik begrijp dat het even wat voeten in de aarde heeft om alles goed uit te zoeken. We helpen je graag met duidelijke informatie en links naar websites van overheidsinstanties, zodat je met een gerust hart van je reis kan gaan genieten.

Sinds 19 juli is het mogelijk om vanuit de zogenaamde 'amber list' landen niet-essentiele reizen naar Noord Ierland te maken, waarbij de volgende vereisten gelden:

- Een vaccinatiebewijs. De vaccinatie heb je ten minste 14 dagen voor aankomst in Noord Ierland ontvangen.
- Een negative PCR-test waarvan de uitslag binnen 72 uur voor aankomst is afgegeven. 
- Een PCR test op dag 2 van je verblijf in Noord Ierland
- Het invullen van een Passenger Locator Form binnen 48 uur voor aankomst.

Deze vereisten vind je ook in detail op de website van de Noord Ierse overheid. Op deze pagina vind je ook een link voor het online bestellen van Covid test kits voor dag 2, of een goedgekeurde provider waar je de test kunt laten afnemen. 

Wat betreft terugreizen naar Nederland kun je op de Nederland Wereldwijd website van de rijksoverheid meer informatie vinden.

Hopelijk zijn hiermee wat zorgen weggenomen Marlies! Je kan voor de zekerheid ook nog even navragen bij de ferry maatschappijen waarmee je naar Engeland en Noord Ierland reist. 

Voor nu wens ik je alvast een prachtige reis!

Met een hartelijke groet,

Vera


Similar Topics