Tips voor kleine rondreis

Tips voor kleine rondreis

Author
Message
Profile Picture
Posted Wed 19 Jan 2022 8:24 AM
View Quick Profile
Gaining Respect
Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)
Gold Achievements 1 Silver Achievements 1 Bronze Achievements 7
Posts: 6
Group: Community Member Last Active: Mon 7 Feb 2022 7:04 AM Visits: 20
Hallo 

Ik heb al in jullie verschillende rubrieken gezocht, maar eerlijk, er is zoveel info dat ik toch besloten heb om mijn vraag gewoon te stellen, misschien een soort gemakkelijkheids- oplossing maar ja, waarom geen gebruik maken van kennis die duidelijk in deze groep aanwezig is. Ik zou graag een kleine rondreis maken met mijn dochter. Ik heb al via Tui een soort uitgestippelde rondreis gevonden maar ik zou toch graag ook de opties bekijken om zelf de contacten met de hotels te leggen en zo zelf de route meer te bepalen.  Daarom zou ik graag tips ontvangen van hoe je zo'n rondreis (3 à 5 dagen aanpakt). waar moeten we zeker geweest zijn, blijven we logeren in 1 hotel en vertrekken we telkens vanuit hetzelfde hotel naar de verschillende loacaties (bijv. Het Celtic Ross Hotel lijkt me redelijk centraal te liggen. Huren we een huurwagen of kunnen we ons verplaatsen met het openbaar vervoer? We zouden met vliegtuig reizen (Dublin). Ik vraag me ook af of februari een goede periode is en ik heb wel beetje schrik om links te rijden...  of valt dat mee? 

Veel vragen en nog veel onduidelijkheden maar wie weet kan iemand mij verder op weg helpen. 

Alvast bedankt Els

Tags
Profile Picture
Posted Wed 19 Jan 2022 5:30 PM
View Quick Profile
Community Expert
Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)
Gold Achievements 5 Silver Achievements 6 Bronze Achievements 26
Island of Ireland
Posts: 556
Group: Community Administrator Last Active: 4 hours ago Visits: 76.1K
Dag Els, 

Wat leuk dat je een reis naar Ierland aan het plannen bent! 

Een roadtrip of een rondreis kun je helemaal zelf plannen. We hebben veel reisideeën die geschikt zouden zijn voor een roadtrip van 3-5 dagen.

We hebben ook handige pagina's over het weer en rijden in Ierland. In 3-5 dagen raden we aan om één regio in het bijzonder te verkennen. Je kunt natuurlijk gebruik maken van het openbaar vervoer maar aan het links rijden wen je sneller dan je denkt.

Welke regio van het eiland zou je in het bijzonder willen bezoeken?

Met vriendelijke groeten,
Antoine
Profile Picture
Posted Thu 20 Jan 2022 12:21 PM
View Quick Profile
Gaining Respect
Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)
Gold Achievements 1 Silver Achievements 1 Bronze Achievements 7
Posts: 6
Group: Community Member Last Active: Mon 7 Feb 2022 7:04 AM Visits: 20
Dag Antoine
Ik zou toch graag Dublin verkennen maar ook de Cliffs of Moher, Cork en eventueel de Skellig eilanden. 
Qua afstand ligt dit misschien wel ver uiteen, en ik kan dan dus ook niet goed inschatten of het verstandig is om tijdens een korte reis deze plekken te willen bezoeken. Ondertussen wel met de dochter beslist om pas in maar te vertrekken. 
Alvast bedankt voor je tips ivm het overbruggen van de afstanden en de overnachtingen andere details die het verschil kunnen maken. 

Groeten Els
Profile Picture
Posted Thu 20 Jan 2022 12:47 PM
View Quick Profile
Ireland Advocate
Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)
Gold Achievements 7 Silver Achievements 7 Bronze Achievements 31
Island of Ireland
Posts: 776
Group: Community Member Last Active: Fri 6 May 2022 11:20 AM Visits: 16.5K
Hi Els, 

Dat klinkt als een mooi plan! De locaties die je wil bezoeken liggen inderdaad wel een stuk uiteen, maar de rit tussen Dublin en de westkust kost je ongeveer 2,5 uur (dus niet super lang, en er zijn mooie plaatsen om te bezoeken onderweg).

Er gaan ook meerdere bussen en treinen vanaf de oost naar de west kust, dus je zou eventueel een auto kunnen huren als je aankomt in Galway, en vanaf daar je weg kunnen vervolgen langs de Wild Atlantic Way naar de Cliffs of Moher en Cork. De snelste weg vanaf Galway richting Cork is ongeveer 3 uur, maar aangezien er super veel te zien is langs de westkust is het ook een idee om de wat langere scenic route te nemen.

Een bezoek aan Skellig Michael is zeer afhankelijk van het weer, en daarom worden tours naar het eiland alleen tijdens een paar maanden per jaar aangeboden. Het seizoen van de Skellig Landing Tour 2022 begint op 16 mei en eindigt op 30 september. Het seizoen van de Skellig Boat Tour 2022 loopt van 28 april tot 2 oktober. Het is dus helaas niet mogelijk om hier in maart heen te gaan, maar er zijn wel heel veel andere mogelijkheden

Heb je een idee wat je graag zou willen zien in Dublin en Cork, en hoe lang je overal ongeveer zou willen verblijven? 


Profile Picture
Posted Thu 20 Jan 2022 2:55 PM
View Quick Profile
Gaining Respect
Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)
Gold Achievements 1 Silver Achievements 1 Bronze Achievements 7
Posts: 6
Group: Community Member Last Active: Mon 7 Feb 2022 7:04 AM Visits: 20
Dag Melin

Bedankt voor je reactie. We vertrekken eigenlijk van een blanco blad...Ons verblijf is echter beperkt tot max. 5 dagen en  ik heb geen ervaring met het organiseren van dergelijke trips, maar ik wil er vooral mijn dochter (student van 20 jaar en nood aan wat ontspanning door alle Covid-19 perikelen)  plezier meedoen. We kunnen allebei genieten van mooie wandelingen in de natuur en van verre uitzichten, dus de Cliffs of Moher en een deel van de Athlantic Way willen we zeker doen, uit je bericht maak ik op dat we de Skellig eilanden beter niet bezoeken in februari/maart, daar zal ik zeker rekening meehouden.  We willen ook wel de steden Dublin en CorK leren kennen, maar ik heb geen idee wat we er zeker moeten gezien hebben (heb zelf nog niet veel opzoekingen kunnen doen).   Ik zal zeker ook bekijken of we inderdaad vanuit Dublin kunnen reizen met de trein naar Galway en daar dan een wagen huren (lijkt me iets veiliger om het drukke verkeer te mijden in Dublin :-) . Natuurlijk moet ik dan waarschijnlijk vanuit Cork naar Dublin rijden... 
Ik heb nog wat opzoekingswerk... alvast bedankt voor alle nuttige tips. 

Grt Els


Profile Picture
Posted Thu 20 Jan 2022 5:49 PM
View Quick Profile
Ireland Advocate
Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)
Gold Achievements 7 Silver Achievements 7 Bronze Achievements 31
Island of Ireland
Posts: 776
Group: Community Member Last Active: Fri 6 May 2022 11:20 AM Visits: 16.5K
Hi Els, 

Super leuk dat jullie de reis helemaal zelf invullen, en de Community is hier om je te voorzien van tips en suggesties! :)

Ik begrijp volkomen dat je dochter toe is aan ontspanning met alles rondom Covid, en je kunt hier overal op het eiland heerlijk uitwaaien. Hier zijn een aantal aanraders voor Dublin (en hier), en net buiten de stad zijn er ook een aantal wandelingen vol natuur en geschiedenis, zoals het knusse kuststadje Howth en groene Glendalough in de Wicklow Mountains. 

Vanaf Dublin naar Galway zijn er ook aantal mooie verborgen parels te vinden. Galway City is trouwens ook super gezellig en zit boordevol muziek. Het is een mooie uitvalsbasis voor dagtrips langs de Wild Atlantic Way (inclusief tours naar de Cliffs of Moher), en je zou zelfs mee kunnen gaan met tours naar andere locaties zodat je zelf niet auto hoeft te rijden. 

Voor suggesties voor de stad Cork kun je hier wat inspiratie opdoen. Ik vind persoonlijk de English Market met heerlijke lokale producten altijd erg leuk. :) 
Profile Picture
Posted Thu 20 Jan 2022 5:55 PM
View Quick Profile
Gaining Respect
Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)Gaining Respect (188 reputation)
Gold Achievements 1 Silver Achievements 1 Bronze Achievements 7
Posts: 6
Group: Community Member Last Active: Mon 7 Feb 2022 7:04 AM Visits: 20
Hartelijk dank voor je informatie. Ik ga er dit weekend mee aan de slag. Als mijn plan is uitgewerkt post ik het hier misschien wel nog. Veel dank en tot later. 
Els en Ine 
Profile Picture
Posted Thu 20 Jan 2022 6:48 PM
View Quick Profile
Ireland Advocate
Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)Ireland Advocate (55.1K reputation)
Gold Achievements 7 Silver Achievements 7 Bronze Achievements 31
Island of Ireland
Posts: 776
Group: Community Member Last Active: Fri 6 May 2022 11:20 AM Visits: 16.5K
Geen dank, Els! :) We helpen je altijd graag verder, en horen daarnaast ook graag meer over jullie plannen! 



Profile Picture
Posted Sat 5 Feb 2022 11:40 PM
View Quick Profile
New Member
New Member (36 reputation)New Member (36 reputation)New Member (36 reputation)New Member (36 reputation)New Member (36 reputation)New Member (36 reputation)New Member (36 reputation)New Member (36 reputation)New Member (36 reputation)
Gold Achievements 0 Silver Achievements 0 Bronze Achievements 8
Posts: 26
Group: Community Member Last Active: Mon 16 Oct 2023 5:04 PM Visits: 496
Hoi! Dag Els,

(Wel wat laat, maar mss heb je'r wel nog iets aan)
Generale stek voor huurwagens (kijk & vergelijk + nuttige info) https://www.carrentalcouncil.ie/
Opgelet op de M50 is er toll over de brug van de Liffey (Nr.Plaat herkenning, afrekening bij teruggave auto)
en ook de snelle toegangsweg vanuit het noorden via de Dublin Port tunnel is er toll te betalen.
Meerdere Motorways hebben ook rond stedelijke gebieden Toll gedeelten.
https://www.eflow.ie/about-eflow/ https://www.etoll.ie/map/

Een generale webstek voor jouw verplaatsingen in Ierland (soort Taxistop + OV)   https://getthere.ie/
Vanuit Dublin Airport kan je naar Dublin City reizen met de snelle Airport bus of de tragere local bus van Dublin Bus.
Er zijn gecombineerde tickets te verkrijgen met kortingen voor bepaalde musea te dublin en/of de Hop On Hop Off tour die een aantal dagen geldig is bij jouw verblijf te Dublin.
o.a. Paddy Wagon & Railtours Ireland bieden (halve) daguitstappen aan. o.a. Leuk is een uitstap met de Dart trein naar het Schiereiland Howt , of het eerder aanbevolen historical Meath & The Wiclow Mtns
https://www.paddywagontours.com/  - https://railtoursireland.com/tours-of-ireland-from/dublin 

Een ander idee is om gewoon vanuit Dublin Airport met de snelbus van GoBus (uurdienst met een nachtelijk vertrek na de laatste aankomsten of de vroegste vertrekken op de terugweg) of CityLink Bus of Aircoach naar Galway of Cork te nemen.
(4 jaar terug kostte een enkeltje met GoBus €20)
Vanuit Dublin Airport nemen ze na een half uur enkel nog reizigers op in Dublin stad aan hun haltes langs de River Liffey of Dublin Heuston Station en daarna is het 2,5 uur reizen via de snelweg naar Galway (voor Cork is het een klein half uurtje langer & opgelet met Citylink, Die hebben wel al es extra haltes en is het langer reizen).

Op het nieuwe busstation te Galway kan je terecht voor meerdere dagtours richting Connemara, The Burren
Wij deden zo onze Shorbreak naar Galway tijdens het St. Patrick's Day Festival, een 4 jaar terug (half maart)
En a/h CIE treinstation op de Eyre Squaire kan je terecht voor de bustours van Bus Eireann

Te Cork liggen het Bus station van Bus Eireann & het treinstation op enkele honderden meters van elkaar.
Vanuit dit station vertrekken er ook bussen richting Cork Airport. Indien het vluchtschema goed zit, kan je eventueel van Cork Airport terug reizen of er aankomen en vanuit Dublin terug reizen.
CityLink heeft vanuit Galway een verbinding met Cork Airport via Shannon Airport
Maar het zijn GoBus en Aircoach die hun haltes hebben aan de oevers van de river Lee voor de sneldiensten komende van, en richting Dublin City (enkel afstappen) & Dublin Airport.
 Paddy Wagon heeft ook dagtours uit Cork.

Ikzelf heb jaarlijks een beperkte periode om een paar keer te reizen met het Ierse spoor.
Maar op vele verbindingen is het sterk aanbevolen om zitjes te reserveren wegens zeer druk.
Dus verkiezen we meestal liever te betalen voor de snelbus bij een City trip.
En we reizen rechtstreeks naar de plek waar we willen en hoeven dan geen transfer te betalen van de luchthaven naar een van de treinstations.
En de bussen zijn veelal goedkoper dan de trein.

Kijk en vergelijk!
https://www.transportforireland.ie/
https://www.irishrail.ie/en-ie/
https://www.expressway.ie/ (Bus Eireann sneldiensten, net als Irish Rail Nationale Staatsdiensten)
https://www.citylink.ie/routes
https://gobus.ie/
https://www.aircoach.ie/ 

Suc6!
Mvg, Jan
https://www.vlaanderen-ierland.be/nuttige-informatie-useful-information/bezoeken-visit
https://www.vlaanderen-ierland.be/nuttige-informatie-useful-information/verplaatsingen-movements

Profile Picture
Posted Sun 6 Feb 2022 5:44 PM
View Quick Profile
Community Expert
Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)
Gold Achievements 5 Silver Achievements 6 Bronze Achievements 26
Island of Ireland
Posts: 556
Group: Community Administrator Last Active: 4 hours ago Visits: 76.1K
Heel erg bedankt voor al deze tips, Jan! Ik ben er zeker van dat Els en andere bezoekers ze nuttig zullen vinden. 😊

Similar Topics