beste Antoine e.a.,
inderdaad een geweldige ervaring. in 't kort: globaal heb ik de route volgend "The Green Round of Eire" [uitgever P. Benjaminse] gevolgd. Daar ik thuis startte, moest ik eerst door England (oversteek Rotterdam - Hull) heb ik de route door England deels uit Ëngland per Rad"[uitgever Wolffgang Kettler] en deels uit: "Cycling Britain" van Lonely Planet. Af en toe moet je wat improviseren... en niet bij de eerste misser denken:"Oh jee, waar ben ik aan begonnen...?" . Totaal heb ik deze tocht na ruim 2000 km in Belfast beëindigd (iets minder dan voorgaande toertjes... maar ja.. 't kan niet altijd een PR zijn.
Wat men zeker moet zien is de stad Dublin, omgeving Cork, The Cliffs of Moher, bij Tralee The Dingle, resp. Ring of Kerry (ben ikzelf niet ver in geweest, maar is echt de extra "omweg" waard). Als fietser, wandelaar zijn de Aran Eilanden (Inishmore, Inishmaan, Inishheer) een must (met auto niet toegankelijk). Bereikbaar per veer vanuit Doolin of Rossaveel. en dan de Connemara en uiteraard de Gausic Classic Way in het Noordwesten, de weg "langs de zeshoekige zuilen". We de moeite nemen hier even van je fiets of uit de auto te stappen, anders mis je dit prachtige natuurverschijnsel! Iedereen heel veel plezier en geniet er van!
Voor de echte buitensporters: ook de "End to End" route - van Land's End to John O'Groats diagonaal door Engeland en Schotland. Deze route staat ook in het reeds genoemde gids van Lonely Planet "Cycling Britain".
Kijk op:
https://fritsnijhof.waarbenjij.nu/reisverslagen/446895/lands-end-john-o-groats-england-scotland/1Tip voor de fietsers: Ga je de "Green Round of Eire" fietsten, doe het dan "met de klok mee". (maw.: rechtsom). Waarom? Omdat de wind meestal uit W- of ZW - richting waait, heb je veelal de wind in de rug!
Veel plezier en geniet van deze mooie route.
Best regards, Frits Nijhof.