The Green Round by bike

The Green Round by bike

Author
Message
Profile Picture
Posted Fri 3 Aug 2018 10:24 AM
View Quick Profile
New Member
New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)
Group: [0] Last Active: - Visits: 0
In 2015 fietste ik "The Green Round of Eire". Een geweldige ervaring, ontzettend vriendelijke mensen en behulpzaam. Je staat op de hoek van een straat, tuurt op de kaart, met de vraag: "Welke kant gaan we weer nu op?". Voor je het weet, staat er iemand naast je en vraagt: "Can I help you?". Ze komen uit hun auto, springen van de fiets en helpen je verder. Als het (te...) moeilijk wordt, hoor je vaak: "Follow me; I bring you on the right way!". En dan rijdt (of fiets) men gerust 5-10 miles voor je uit of fietst met je mee. Fantastisch, toch? 
Sta je "in the middle of nowhere" en ben je de verkeerde weg in geslagen..., komt er een auto met veewagen erachter voorbij... de man stopt.. vraagt: "You lost your way?". (je zegt dan geen nee, natuurlijk.. maar hoopt dar hij je naar de goede weg terug wijst. je vertelt wat je doel is en voor je het weet, til je samen je zware beladen fiets (met ca 35 kg bagage) achter in de veewagen, naast de 15-20 schapen..... Hij rijdt je 'n kleine 10 km verderop en de fiets wordt weer gelost. "You have to go down here ans follow the road until you reach a crossing; go there left and you are on the right way again"... ect, ect.   
En zo kan ik nog wel een boek vol schreven...  Lees mijn belevenissen, inclusief fraaie foto's op: https://fritsnijhof.waarbenjij.nu/reisverslagen/475454/the-green-round-of-ireland/1
Veel lees plezier.    Frits Nijhof. 
Tags
Profile Picture
Posted Fri 3 Aug 2018 4:00 PM
View Quick Profile
Community Expert
Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)
Gold Achievements 5 Silver Achievements 6 Bronze Achievements 26
Island of Ireland
Posts: 556
Group: Community Administrator Last Active: 4 hours ago Visits: 76.1K
Dag Frits

Wat een geweldige fietservaring! Hartelijk bedankt voor dit reisverslag.

We zijn ook heel blij dat je onderweg zoveel hulp van de Ieren hebt gekregen.

Hoeveel kilometer heb je in totaal gereden? Heb je toevallig routes om aan te bevelen? Of tips voor diegenen die Ierland op de fiets willen ervaren?

Vriendelijke groeten,
Antoine
Profile Picture
Posted Fri 3 Aug 2018 7:20 PM
View Quick Profile
New Member
New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)
Group: [0] Last Active: - Visits: 0
beste Antoine e.a.,
inderdaad een geweldige ervaring. in 't kort: globaal heb ik de route volgend "The Green Round of Eire" [uitgever P. Benjaminse] gevolgd. Daar ik thuis startte, moest ik eerst door England (oversteek Rotterdam - Hull) heb ik de route door England deels uit Ëngland per Rad"[uitgever Wolffgang Kettler] en deels uit: "Cycling Britain" van Lonely Planet. Af en toe moet je wat improviseren... en niet bij de eerste misser denken:"Oh jee, waar ben ik aan begonnen...?" . Totaal heb ik deze tocht na ruim 2000 km in Belfast beëindigd (iets minder dan voorgaande toertjes... maar ja.. 't kan niet altijd een PR zijn. 
Wat men zeker moet zien is de stad Dublin, omgeving Cork, The Cliffs of Moher, bij Tralee The Dingle, resp. Ring of Kerry (ben ikzelf niet ver in geweest, maar is echt de extra "omweg" waard). Als fietser, wandelaar zijn de Aran Eilanden (Inishmore, Inishmaan, Inishheer) een must (met auto niet toegankelijk). Bereikbaar per veer vanuit Doolin of Rossaveel. en dan de Connemara en uiteraard de  Gausic Classic Way in het Noordwesten, de weg "langs de zeshoekige zuilen". We de moeite nemen hier even van je fiets of uit de auto te stappen, anders mis je dit prachtige natuurverschijnsel! Iedereen heel veel plezier en geniet er van!
Voor de echte buitensporters: ook de "End to End" route - van Land's End to John O'Groats diagonaal door Engeland en Schotland.  Deze route staat ook in het reeds genoemde gids van Lonely Planet "Cycling Britain". 
Kijk op: https://fritsnijhof.waarbenjij.nu/reisverslagen/446895/lands-end-john-o-groats-england-scotland/1
Tip voor de fietsers: Ga je de "Green Round of Eire" fietsten, doe het dan "met de klok mee". (maw.: rechtsom). Waarom? Omdat de wind meestal uit W- of ZW - richting waait, heb je veelal de wind in de rug! 
Veel plezier en geniet van deze mooie route. 
Best regards, Frits Nijhof.

Profile Picture
Posted Fri 3 Aug 2018 9:53 PM
View Quick Profile
New Member
New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)New Member (0 reputation)
Group: [0] Last Active: - Visits: 0
Wat een goed idee om Ierland per fiets te ontdekken. 
Leuk om te lezen, dank je
Profile Picture
Posted Sat 4 Aug 2018 11:46 AM
View Quick Profile
Community Expert
Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)Community Expert (8.9K reputation)
Gold Achievements 5 Silver Achievements 6 Bronze Achievements 26
Island of Ireland
Posts: 556
Group: Community Administrator Last Active: 4 hours ago Visits: 76.1K
Dag Frits

Wat een indrukwekkende fietstocht!

Nogmaals bedankt voor al deze uitleg en tips. We zijn er zeker van dat dit andere fietsers zal helpen!

Ben je toevallig van plan om weer Ierland met de fiets te bezoeken. Indien ja, hebben we ook een paar tips voor je. 

Een hele prettige dag gewenst,
Antoine



Similar Topics