Dag Rowan,
Ik heb veel mooie wandelingen in Ierland gemaakt, dus vind het leuk om te lezen dat je een wandelvakantie naar Ierland aan het voorbereiden bent. Wel jammer van je ervaring tijdens je voorbereidende reis. Als je nog hulp nodig heb, denk ik graag met je mee.
Ik ben benieuwd welke gebieden je hebt bezocht, of waar je meer wandelroutes had verwacht maar deze niet hebt kunnen vinden? Zijn er speciale gebieden die je met de groep graag wilt bezoeken?
Als ik zelf op pad wil dan kijk ik van tevoren meestal op
Sport Ireland voor geschikte routes. Je kunt daar filteren op lengte, zwaarte en zelfs aangeven of je een beginnende of gevorderde wandelaar bent. Het is wel belangrijk om bij Trail Type bijvoorbeeld de fiets-, snorkel-, een paardrijroutes uit te vinken.
Je zult onder Trail Types ook
Greenways zien. Ik weet niet of je die hebt bezocht tijdens je bezoek aan Ierland? Dit zijn wegen die er speciaal zijn voor wandelaars en fietsers. Auto's mogen hier meestal niet komen. In totaal zijn er nu
6 Greenways. De wegen zijn vaak wel verhard of hebben grind (handig voor de fietsers), maar ze zijn vaak ook redelijk vlak, makkelijk begaanbaar en liggen midden in de natuur.
Deze pagina geeft ook een
overzicht van mooie wandelroutes en hier vind je
klifwandelingen. Grote kans dat je daar niet veel auto's tegen gaat komen!
Voor het openbaar vervoer kijk ik altijd op de website van
Transport for Ireland. Hun routeplanner geeft precies aan hoe je op je bestemming kunt komen. Als de
bus je minder bevalt, kan de
trein een goede optie zijn. In Howth, aan de kust van Dublin, kun je bijvoorbeeld prachtig wandelen. Hier kom je met de DART-trein komen. De
Howth Loop Walk en vier andere wandelingen zijn vanuit Dublin te bereiken met het openbaar vervoer.
Wicklow is ook een prachtig natuurgebied om te wandelen. Je komt daar met de bus vanuit Dublin.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
Noortje