|
Posted Sat 11 Aug 2018 12:38 PM
|
Group: [0]
Last Active: -
Visits: 0
|
Helemaal in het zuidwesten van Ierland, aan het einde van het schiereiland Iveragh, liggen in de Atlantische oceaan twee eilandjes. Dat zijn The Skelligs. Het zijn maar twee kleine eilanden, maar ze zijn uit het oogpunt van de Ierse geschiedenis en van de natuur van grote betekenis. Het linker eiland heet Little Skellig. Dit is het het vogeleiland. Je kunt niet aan wal komen. Het rechter eiland heet Skellig Michael (of ook wel Great Skellig). Het is een eiland vol geschiedenis. Op één plek kunnen kleine boten aanleggen. Met mijn zoon Hayo en schoondochter Zuzana maakten we een tocht naar Skellig Michael.
De naam Skellig komt van het Ierse woord Sceillic en dat betekent steile rots. De eilandjes liggen 13 kilometer van de kust. Om er te komen, moet je meevaren met een bootje. Dat gaat het beste vanuit het plaatsje Portmagee. Je kunt van te voren plaats reserveren.Het is verstandig op de dag van vertrek nog even te bellen met de schipper. De weersomstandigheden zijn lang niet altijd goed. Met veel wind en hoge golven is de zee veel te ruig voor de boten. Als het doorgaat is het, zelfs met enige deining, een mooie tocht. Die tocht duurt ongeveer een uur en een kwartier.Er is op Skellig Michael maar één plaats waar boten kunnen aanleggen. Er is maar ruimte voor één boot. Daarom moeten boten soms op elkaar wachten.Vanaf de aanlegplaats kun je via een steile trap naar de 230 meter hoge top van het eiland.Het eiland is vroeger bewoont geweest. De resten daarvan kun je nog zien. Op het eiland staan een aantal beehive-hutten. Die zijn gebouwd vanaf de zesde eeuw. Het is een klooster geweest. De kloosterlingen leefden hier onder barre omstandigheden. Op de foto hieronder is een deel van de overblijfselen te zien. In de ligt het andere eiland Little Skellig.
De twee eilanden hebben meer bekendheid gekregen door de opnamen voor de Starwars-film 'The Force Awakens' die hier in 2014 zijn gemaakt. Hopelijk leidt dit niet tot een grote stroom toeristen, maar blijft de rust op eilanden bewaard.
Hieronder volgt nog een korte video over onze bezoek aan The Skelligs. De muziek is van de Canadese componiste en zangeres Loreena McKennitt. Het nummer heet, heel toepasselijk, Skellig. Video
|
|
Posted Sat 11 Aug 2018 5:52 PM
|
Island of Ireland
Group: Community Moderator
Last Active: Thu 14 Nov 2024 8:31 PM
Visits: 2.8K
|
Hey Jelke! Wauw, wat een uitvoerig reisverslag van je bezoek aan de Skelligs. Heel informatief, heerlijk om te lezen en een mooie video met heel toepasselijke muziek als bonus. :) Je hebt inderdaad wat meeval nodig met het weer en de zee om op Skellig Michael te kunnen landen. Super om te zien dat alle omstandigheden perfect waren en je de trip hebt kunnen maken. Hoe lang op voorhand heb je je bootovertocht geboekt? Joris
|
|
Posted Sat 11 Aug 2018 6:12 PM
|
Group: [0]
Last Active: -
Visits: 0
|
Hallo Joris,
Ik zat toen in Killarney in een vakantiehuisje. Ik heb toen namen en telefoonnummers van schippers gekregen bij het toeristenbureau in Killarney. Ik heb een dag van te voren een schipper gebeld en in principe een afspraak gemaakt voor de volgende dag. Ik moest nog wel de volgende ochtend terugbellen of het weer OK was. De boten hadden namelijk een paar dagen niet gevaren omdat er teveel wind stond op de oceaan. Het bleek dat het kon, en toen zijn we er die volgende ochtend er snel naar toe gereden.
Ik moet wel zeggen dat de autorit van Killarney naar Portmagee langer duurde dan ik had ingeschat. Het gaat allemaal niet zo snel in Ierland. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Het was een fantastische dag.
Met vriendelijke groeten, Jelke
|
|
Posted Mon 13 Aug 2018 3:41 PM
|
Island of Ireland
Group: Community Member
Last Active: Mon 20 Feb 2023 3:15 PM
Visits: 1.1K
|
Wat mooi Jelke, en inderdaad, het gaat allemaal wat rustiger aan, ook op de wegen. ;) Het is nog best een aardige rit van Killarney naar de afvaart voor de Skelligs!
Maar fijn dat je die dag toch nog over kon. Het kan er soms om hangen en sommige mensen hebben echt pech en krijgen nooit de gelegenheid als ze in de buurt zijn.
Ik hoop nog meer van je schitterende foto's en video's hier te zien!
Hele fijne dag, Cornelia
|